Pistäydyttiin Kurren kanssa maakuntakierroksella ja Hyrynsalmen lajitteluasemalla. Kierrätyskontteihin kertyi tavaraa, paljon erilaista metallia muun muassa.

Lajitteluasemalla asioivat isännät muistelivat entisvanhaista jätteenkäsittelyä. Vielä parikymmentä vuotta sitten ei tiedetty paljoa jätteen lajittelusta ja hyödyntämisestä.

Hyrynsalmella oli ennen kaatopaikka, jota sanottiin Ruijanmereksi. Sinne vietiin kaikki roju syrjää myöten.  Kolaroituja tai muuten ajokelvottomia autojakin vieritettiin penkalta alas ja vähän maita päälle.

Roskisdyykkareitakin Ruijanmeressä kahlaili. Metallia myytiin romukauppiaille. Saattoipa ahkera etsijä löytää pois heitettyä kuparia sadan nykyeuron arvosta päivässä.

Metallien kierrätys on onneksi noista Ruijanmeren ajoista kehittynyt.  Enää ei metallia peitetä kaatopaikan monttuun, eikä kierrätys ole yksittäisten kaatopaikan tonkijoiden varassa. Nykyään metallien talteenotto on järjestelmällistä. Romuraudat ja pellit käytetään uusien tuotteiden raaka-aineeksi.

Autotkin päätyvät uusiometalliksi. Kajaanin Romun murskaamolla Majasaarenkankaalla auton matka metallisilpuksi kestää puolitoista minuuttia.

Vanhat kaatopaikat voivat olla tulevaisuuden metallikaivoksia. Niihin on haudattu mielettömät määrät rautaa ja muita metalleja.

Kirsi Haapea

Paalattuja autoja odottamassa murskausta, kuva upsocl.com autoja-normal.jpg

Rautasilppua autoista Kajaanin Romun murskaamolla.

IMG_0303-normal.jpg